Share Button

De Volkswagen Passat, een oude bekende op de weg en toch iedere keer weer in een modern jasje. De nieuwe Passat is leverbaar als plug-in hybride, de GTE.

Volkswagen Passat GTE

De nieuwe Passat GTE is sinds 2015 leverbaar en in 2016 voorzien van het 15% bijtellingslabel. De GTE rijd met 1 liter benzine ongeveer 20 kilometer. Dat is net zo zuinig als de diesel variant, maar door de lagere bijtelling is de hybride voordeliger in de maand om te rijden, ondanks de hogere aanschafprijs. De diesel heeft een vanafprijs van € 37.330, waar de GTE € 43.991 kost. Dit lijkt een groot verschil, maar de laatstgenoemde is standaard rijker uitgerust met opties.

Zee van ruimte

Achterin de Passat heb je een zee van ruimte. Het is de ruimste auto in z’n klasse. De zitplaats is comfortabel en geschikt voor lange ritten. Als de voorstoel helemaal naar voren staat kun je bijna de benen strekken. Erg fijn voor lange mensen, evenals de hoofdruimte. Voor de privacy achterin is het mogelijk om te kiezen voor privacyglass in de achterste ruiten. Dat maakt dat van buitenaf niet meer zo goed naar binnen gekeken kan worden en daarnaast dat je van binnenuit minder last van licht van buitenaf hebt. Het is ook prettig werken achterin doordat je een 12 volt aansluiting hebt achterin en het door het hybride systeem erg rustig is.

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Geluid van een zes cilinder

Het is ook erg prettig om zelf te rijden in de Passat GTE. Het dashboard is overzichtelijk en alle knopjes zitten op de plek waar je ze verwacht. Al het nodige is binnen handbereik en deels zelfs op het stuur aanwezig. Bij het zelf rijden is het leuk dat je het instrumentenpaneel naar eigen wens kan instellen. Wil je de kilometertellen groot laten weergeven of juist klein en de navigatie meer ruimte geven, het is allemaal mogelijk.
De verschillende rij modi maken het mogelijk om op verschillende manieren te rijden. Je kan onder andere kiezen uit volledig elektrisch rijden, accu opladen en GTE. Dat laatste maakt de auto echt sportief. Het gasrespons wordt anders, de verbrandings- en elektromotor werken samen voor het meeste vermogen en de soundbooster gaat aan om het geluid van een zes cilinder de cockpit in te sturen

Kofferruimte

De kofferruimte in de Passat GTE is, mede doordat het de variant betreft, erg groot. De accu’s zitten goed weggewerkt en nemen niet veel ruimte in. Het is zelfs mogelijk om achterin de kofferruimte een tweepersoonsbed te plaatsen. Een heel verschil dus met de eerder gereden BMW 330e waar slecht beperkt bagage meegenomen kon worden. Mocht je voor het werk of in je vrije tijd veel bagageruimte nodig hebben is de GTE ideaal.

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

De Volkswagen Passat GTE is de ruimste in z’n klasse en dat is goed te merken. Achterin heb je meer dan genoeg ruimte en de kofferruimte is ook enorm. Het rijden in de GTE is comfortabel, stil en toch ook snel en zuinig.

Exterieur: 7/10
Interieur: 7/10
Prijs: 8/10
Vermogen: 8/10
Verbruik: 8/10
Overall: 8/10

Share Button