Share Button

Woensdag 11 september was de iMobility challenge in Nederland. Dit werd door de FIA en ANWB georganiseerd op vliegkamp Valkenburg in Zuid-Holland.

Op deze dag waren er vele modellen te bezichtigen en sommige ook te besturen, waaronder de geweldige Telsa Model S.
De auto die ik heb gereden was een Model S Signature. Een iets uitgebreidere versie van de standaard Model S.
In de auto ligt een 85KW performance battery pack waarmee de auto op papier 502 km ver mee komt. In het dagelijks gebruik komt dit ongeveer op een werkelijke 450. Erg veel dus! Een lege pack opladen kost ongeveer 8.5 uur, maar met de in de nabije toekomst beschikbare superchargers slechts 2×20 minuten.

Het leuke aan de Tesla is natuurlijk het rijden. Maar hoe gaan de deuren open? Als je aankomt lopen zitten de deurgrepen ‘verstopt’ in de deur, nadat deze naar buiten zijn gekomen kun je de deur openen en de auto betreden. Als je instapt val je meteen in de goed gevormde stoelen, geheel elektrisch te verstellen. Wat meteen opvalt is de middenconsole. Deze bestaat uit één groot scherm van maar liefst 17″. Hierop is de navigatie beschikbaar, maar ook alles in te stellen wat er maar met de auto te maken heeft.

De schakelpook zit rechts naast het stuur en na de drive stand te hebben gekozen gaan we onderweg. Op het dashboard zit er in de kilometerteller ook de KWH teller verwerkt. Als je ‘gas’ geeft zie je beide oplopen. Uiteraard hoe dieper het pedaal in gaat, hoe hoger beide tellers oplopen. Bij het pedaal vol in heb je 310 kilowatt beschikbaar en met de snelle rekensom x1.35 komt dat uit op 416 paardenkrachten welke direct tot je beschikking staan.

De auto schiet vanuit stilstand in slechts 4.4 seconden naar de 100 km/h. De volgende 100 laten zich daarna niet lang op zich wachten. De top ligt op 210 km/h. Op zulke snelheden gaat het vermogen in de battery packs wel sneller op.

Over het algemeen is het een erg ruime auto, genoeg ruimte voor 5 volwassenen en een speciale inrichting om daarnaast nog 2 kinderen mee te nemen. De Model S die gereden is kostte iets meer dan een euroton. Ik vind dit de auto meer dan waard!

Exterieur: 8/10
Interieur: 8/10
Prijs: 8/10
Vermogen: 10/10
Verbruik: 9/10
Overall: 9/10

ERROR: BAD API KEY OR FLICKR API CALL
Share Button