Share Button

Renault Talisman. Met een Frans accent tijdens de Engelstalige presentatie, spreekt Carlos Ghosn (CEO van Renault) de naam van de nieuwe D-segmenter uit. Als opvolger van drie generaties Renault Laguna heeft de Talisman aardig wat te doen om eerst genoemde te doen vergeten.
Als één van de zes nieuwe modellen in 2015 en 2016 heeft de Talisman, net als de eerder geïntroduceerde Espace al het nieuwe familiegezicht. Erg indrukwekkend vinden wij, met het grote imponerende logo en de bijzondere vorm van de dagrijverlichting. De dagrijverlichting omlijst de overige verlichting en heeft de vorm van een grote C. Het enige wat er niet in meegenomen is, zijn de mistlampen. De verlichting bestaat uit led lampen, heel helder en geeft een prettig beeld op de weg.
De achterkant van de Talisman heeft al een even groot logo en een breed gespreide achterlichten partij. In het achterlogo is tevens de achteruitrij camera gemonteerd. Je ziet er niet veel van aan de buitenkant, maar van binnenuit heb je een perfect beeld naar achteren. Daarover later meer.
Aan de zijkant is de auto niet heel bijzonder te noemen. Wel zijn de wielkasten goed gevuld met lichtmetaal. Er is redelijk wat keus in velgen en ze staan allemaal goed onder dit model.

Renault Talisman Renault Talisman

Van binnen is het een bijzondere cabine, stoelen die standaard er al wat sportief uitzien met een combinatie van stof en leer. Het stuur is prettig, niet te groot en niet te klein, de dikte is ook perfect om lekker te kunnen sturen. De knoppen op het stuur zijn goed binnen handbereik. Hierdoor is het eenvoudig van alles aan te sturen. Daarnaast is er van alles mogelijk op en rond het scherm in de middenconsole van de Renault. Eerder hadden we in de Renault het R-link systeem. Waar we nu mee te maken hebben is de geüpdate versie, genaamd R-link 2. Deze is in twee versies leverbaar. Het scherm zoals op de foto is de kleine versie, ook is er nog een grote, verticale versie beschikbaar welke geleverd word met een Bose speakersysteem. Het systeem werkt erg eenvoudig en is van alle gemakken voorzien, maar is helaas een beetje vingervlek gevoelig. Vanuit het “Home” scherm welke de navigatie, radio en nog wat andere informatie laat zien, kun je doorklikken naar de andere functies. Dit zijn onder andere de rij assistenten, instellingen, navigatie op groot scherm en noem het maar op. Ook kun je vanuit de instellingen de keuze maken voor de kleur van de tellers en hoe deze weergegeven worden. Dit komt terug bij waarschijnlijk alle nieuwe Renault modellen en is een leuke feature.

Rijmodus en 4Control

Tussen de versnellingspook en het knopje voor de (automatische) handrem zit nog een knop om een keuze te maken in welke rijmodus je wilt rijden. Dat kan Sport, Comfort, Neutraal, Eco en persoonlijk zijn. Eenmaal gekozen past de auto zich aan. Bij comfort word de vering comfortabeler, bij sport weer wat sportiever en heb je een snellere gas respons. Bij Eco is het juist weer tegenovergesteld en word alles groen, kun je voor een boom sparen door zuinig te rijden en pakt de auto het gas iets minder snel op. Het vermogen daarentegen blijft wel hetzelfde.
Het vermogen in de gereden Energy 110 dCi, de goedkoopste diesel, is goed en voldoende. Verwacht echter geen snelle inhaalmanoeuvres zonder terug te moeten schakelen. Toch is ‘slechts’ 110pk -verrassend- genoeg in deze grote auto. Met een opgegeven gemiddeld gebruik van 1 liter op 27 kilometer zou de diesel ook nog zuinig zijn.

Voorbeelden van meesturen op lage snelheid naar links, rechtdoor en rechts

Voorbeelden van 4Control op lage snelheid naar links, rechtdoor en rechts

In alle modi is het 4Control ingeschakeld. 4Control houd in dat alle wielen op de auto sturen. Dat klinkt vreemd, maar werkt erg goed. Op lage snelheid, afhankelijk van de rijmodus, tot 50/60/70 km/h sturen de wielen tegen. Het zijn slechts enkele graden dat de wielen sturen, maar je voelt het goed. Door dit systeem heeft de auto een kleinere draaicirkel en kan een bocht korter nemen dan een auto van vergelijkbaar formaat. Dit is uniek in deze klasse. De Talisman krijgt geeft je op deze manier het gevoel dat je met een compacte stadsauto onderweg bent. Op een snelheid hoger dan eerder genoemd, sturen de wielen mee. Als je een ander voertuig wil inhalen op de snelweg kan dat met een kleine beweging aan het stuur, minder dan bij de reguliere besturing van 2 wielen.

Comfort

Over comfort gesproken. In de gereden Talisman had de bestuurdersstoel, die op veel manieren instelbaar is, een massagefunctie. Er is een keuze uit massage programma en intensiteit. Dit word eenvoudig ingeschakeld door een knop aan de zijkant van de stoel. Ook deze is in te stellen via het R-link 2 scherm.
Het scherm is ook te gebruiken voor het achteruitrijden. Zoals eerder aangegeven bevind de camera hiervoor zich in het logo op de achterklep van de Renault. Naast de hulplijnen die aangeven waar de auto terecht komt en de sensoren die met geluidssignalen aangeven hoe ver de auto nog van een obstakel is zit er ook een parkeerhulp op. Door aan te komen rijden een soort parkeervak te selecteren op het scherm en de knipperlicht aan de gewenste kant aan te doen, kijkt de Talisman of de auto er in past. Als het past volgen de instructies op het scherm. Het enige wat rest is accelereren of remmen. In het filmpje hieronder is te zien wat de handelingen zijn. Erg eenvoudig.

Het rijden in de Renault Talisman is erg prettig, de stoelen zitten goed en bieden genoeg steun. Het schakelen gaat eenvoudig en soepel. De meters zijn goed gepositioneerd en duidelijk afleesbaar. Voor dit model is ook een Head Up Display beschikbaar, wat ikzelf altijd fijn vind. Het zicht naar buiten is goed en overzichtelijk. Met een vanafprijs van €30.590 is het een goede aanwinst op de markt!

Exterieur: 7/10
Interieur: 7/10
Prijs: 9/10
Vermogen: 7/10
Verbruik: 9/10
Overall: 8/10

Share Button