Share Button

Enige tijd geleden werd ik door mijn vorige werkgever uitgenodigd mee te gaan op bedrijfsbezoek. Zo’n bezoek is altijd leuk, maar nu ook bijzonder. We gingen namelijk naar Remetz!
Remetz? Ja! Remetz is een bedrijf, gestart in 1996 door Dhr. Reijenga en Dhr. Metzelaar. Zij maken designs van verlengde auto’s en voeren dit regelmatig uit.

Na een lange rit in, hoe kan het ook anders, een Mercedes-Benz W210 verlengd door Remetz, kwamen we aan in Lisse. De rit voor langs onder andere de standaard file op de A1, de vliegtuigen op Schiphol en de tulpenvelden bij Lisse. We werden van harte welkom geheten in het bedrijf. Het is eigenlijk een redelijk groot pand waarin alles georganiseerd is uitgestald. Uiteraard zagen we gelijk al een W212 staan achterin, maar zo ver waren we nog niet.

Na een korte geschiedenisles liepen we langs de rekken en bakken. Hierin word alles gesorteerd weggelegd wat er van de auto af komt als deze gestript word. Ook zijn er bakken met nieuw bestelde spullen uit de Mercedes-Benz fabriek. Na de stellingen kwamen we aan bij de auto. Deze word bij binnenkomst helemaal gestript en van alle onderdelen ontdaan. Hierna word deze op een frame geplaatst zodat het precies goed staat en er later niks kan verschuiven. Als het frame goed is geplaatst komt de zaag om de hoek kijken. De W212 word letterlijk door de midden gezaagd. Als dit is gebeurd begint het opbouwen.

Remetz b               Remetz f

Het opbouwen klinkt eenvoudiger dan het is. Er moeten 2 extra deuren gemaakt worden en extra balken voor de carrosserie. Dit gebeurt allemaal binnenshuis. Na vele jaren in het vak weten ze precies wat het beste en veiligste is om de auto te gebruiken. Als dat allemaal opgebouwd is word alles terug gemonteerd en de aanvullende delen, zoals bekabeling, tapijt, een extra bank en aankleding geplaatst.

De auto word geprepareerd voor de spuiter, waar de auto voorzien word van een mooi kleurtje.

Na de stappen voor een klein deel gezien te hebben, wij waren er een middag, zo’n verlenging duurt langer dan dat, liepen we verder door het pand. Zo kwamen we op de trap vele foto’s tegen van andere projecten. Mooie voorbeelden als een verlengde Fiat 500 of Audi A8L extra lang, maar ook extreme zoals een Range Rover met 6 aangedreven wielen. Op de bovenverdieping kregen we te zien hoe de bekleding gemaakt word. Erg interessant, maar ook intensief werkje.

Na deze leerzame middag werd het weer tijd voor de terugrit. Op zo’n moment kijk je ineens heel anders tegen je auto aan…

Share Button