Share Button

Tijdens het verblijf in Frankrijk werd er natuurlijk gereden met een Franse auto, de Peugeot 308. Zoals vele Fransen was dit ook een diesel.

Laag in de toeren was dit goed te merken en kwam de auto moeilijk vooruit. Hoger in de toeren werd dit ‘probleem’ opgelost en kon de Fransoos goed meekomen. Ook in de bergen waar we reden was het verstandig om de auto wat hoger in de toeren te houden. De diesel draait wel rustig en hoor je bijna niet.

De auto was verder eenvoudig maar gebruikersvriendelijk ingericht. Steeds meer Franse middenklassers krijgen een vereenvoudigd middenconsole, met een centrale unit waar alles geregeld kan worden. Het is even wennen om eerst een radiozender te kiezen om daarna met dezelfde knoppen de airco te bedienen. Belangrijke functies zoals voorruit ontwaseming zitten nog wel op een losse knop onder het scherm

Het dashboard met de snelheidsmeter en toerenteller is hoger geplaatst dan in een vergelijkbaar model. Dit heeft Peugeot extra gedaan zodat je makkelijker op de snelheid en de weg kan letten.
Persoonlijk vind ik dit wel duidelijk, maar niet mooi in de auto en zou liever voor een Head Up Display kiezen, zoals in de eerder gereden BMW en Mini.

Een leuke bijkomstigheid is dat de toerenteller van rechts naar links optelt.

Peugeot 308 Dashboard

Peugeot 308 Dashboard

De stoelen zijn een beetje vlak, maar zitten prima, lange ritten zullen geen probleem zijn. De ruimte in de auto is ook erg goed, verschillende vakjes waar van alles in past. Ook grotere spullen passen makkelijk in de vakken.
De technische snufjes die we tegenwoordig gewend zijn kunnen we ook terugvinden in de 308. Enkele voorbeelden wat er bij de gereden auto opzaten; Cruiscontrol/begrenzer, ESP, parkeerhulp en digitale DAB radio.

De Peugeot 308 is nu leverbaar vanaf €19.620 en ook verkrijgbaar met 14% bijtelling

Exterieur: 7/10
Interieur: 7/10
Prijs: 8/10
Vermogen: 5/10
Verbruik: 7/10
Overall: 7/10

Share Button