Share Button

Dit weekend was het zover, Ik kreeg de sleutels van een Opel Adam.
Ik had er lang naar uitgekeken want ik vind het ontwerp erg spannend, vooral als het in de juiste kleurencombinatie is. Voor mij is dat geel/ zwart.

De auto die ik kreeg was eenkleurig rood, iets minder spannend, maar nog erg mooi. De afstandsbediening van de Adam is eenvoudig; openen of sluiten zijn de enige twee knoppen.
Bij het openen van de deur, welke groot en zwaar is komt er een leuk interieur naar voren, Niet zo verrassend als het exterieur, maar wel mooi. De opties die niet standaard zijn en er wel uitspringen zijn de kleur van het dashboard, genaamd ‘Universe’ en de sterrenhemel. De zetels zitten bij de instap heel hard, echter verneem je daar na enkele seconden niets meer van en zijn ze redelijk comfortabel met meer dan voldoende steun. Je zou ze bijna sportief gaan noemen. De cruisecontrol en radio kunnen vanaf het stuur bediend worden, De radiofunctie is terug te vinden op het grote touchscreen in de middenconsole. Op het touchscreen zijn ook de navigatie, telefoon en enkele andere functies te bedienen.

Dan het rijden. Na het starten draait de auto rustig en zonder te veel geluid lekker iets onder de 1000 toeren. Op de teller begint het rode bij de 6400, welke je, ook bij stevig doorrijden, niet haalt. Wat meteen opvalt in de toerenteller is een speciaal stukje onderin, welke aangeeft of de auto uit staat, of de start/stop functie is ingeschakeld. Die laatste werkt uitstekend. Bij het loslaten van het koppelingspedaal stopt de motor direct en zo snel als je het pedaal weer intrapt gaat de motor aan. nog voor het in de versnelling zetten draait het blokje al weer, gereed voor de voortzetting van de route. Die route gaat gevoelsmatig heel snel. Het 1.4 ecoflex blokje doet goed z’n werk en lijkt de 100 pk eenvoudig op de weg te brengen. In het verkeer blijf je een ander goed voor. Vanuit stilstand brengt de Adam je in 11.5 seconden naar de 100 kilometer per uur.

Het uitdagende van het uiterlijk van de Adam is bij het rijden niet terug te vinden. De auto rijd een beetje als een huis-tuin-en-keuken auto. Je zou het bijna een reguliere familie auto gaan noemen. Voor een jong gezin een prima model waar achterin 2 kinderzitjes kunnen, want beenruimte is beperkt aanwezig. Met een vijfdeurs versie zou je beter uit zijn. Ook de vering achter is, in tegenstelling tot de soepele en goed geveerde voorkant, erg hard. Dit is goed te merken wanneer er een drempel genomen word, de achterkant komt “hard” terug op z’n plek.

Over het algemeen is het een mooi design, gebruiksvriendelijk, maar qua rijeigenschappen een beetje saai. De “Slam” uitvoering met enkele extra’s die ik kreeg was €18.690. Een leuke auto, maar leuk genoeg om van de concurrentie te winnen? De tijd zal het leren…

Exterieur: 9/10
Interieur: 6/10
Prijs: 4/10
Vermogen: 9/10
Verbruik: 8/10
Overall: 7/10

Opel Adam

Share Button