Share Button

Legaal karten op de openbare weg, dat is de beste manier om een rit te omschrijven in de nieuwe Mini Cooper S.

Met slechts een 1.6 turbo “blokje” heb je een erg pittige auto tot je beschikking die het beste tot z’n recht komt in de sportstand. Het gasrespons word beter en de vering nog strakker. Het zit bijna tegen de categorie ‘geen vering’ aan. Zeer prettig vind ik zelf, je voelt alles wat de auto doet en je kan deze dan ook tot z’n uiterste laten gaan.
Schakelen ging bij deze Cooper S automatisch, maar naar keuze ook met een tikje tegen de pook of zelfs met die heerlijke flippers achter het stuur. Dat kan tot het echt te gek word, dan grijpt de automaat toch weer in.
De auto is helemaal ingericht op de functie ervan. De stoelen voorin zijn stevig en zitten goed, erin glijden is vrijwel onmogelijk en de instelmogelijkheden bijna onbeperkt.
Ik ben erg blij dat dit model de kilometerteller gewoon boven het stuur heeft zitten. Anders heeft deze ook wel een head up display waar je die informatie op kan zien.
In de middenconsole is een multimedia systeem te vinden met vele opties, ik heb niet alles getest, maar wat erg mooi was is dat de ring eromheen van kleur kan veranderen. Een voorbeeld is dat je de temperatuur van de airco kan weergeven met blauw en rood en een toerenteller van groen naar rood.
Het is een hippe auto die ondanks de vele jaren op de weg en de bijbehorende updates nog steeds op het origineel lijkt. Nog dit jaar komen er ook Mini’s uit de Nederlandse fabriek in Born.

Exterieur: 8/10
Interieur: 9/10
Prijs: 5/10
Vermogen: 10/10
Verbruik: 7/10
Overall: 8/10

Mini Cooper S

Share Button