Share Button

Divonne-les-Baines, een klein Frans dorpje wat nu enkele weken lang het testcentrum van Michelin is.
Enkele dagen geleden werd de Michelin CrossClimate gepresenteerd en vlak daarna was de auto jager uitgenodigd om daar kennis mee te maken in Divonne.
De CrossClimate is een zomer band met winterse eigenschappen waar deze ook voor gecertificeerd is door middel van het zogenoemde “three-peak-mountain with snowflake”. Zo zou de band bijna de zelfde remafstand hebben als een reguliere zomerband, maar een veel betere handling op nat wegdek en winterse omstandigheden. Overall is het beter dan een vierseizoensband en op nat en droog wegdek veel beter dan de reguliere winterband. In vergelijking, de remweg met 100 km/h is met winterbanden bijna 8 meter langer dan op de CrossClimates.

Michelin CrossClimate

Michelin CrossClimate

Michelin CrossClimate  three-peak-mountain with snowflake

Michelin CrossClimate three-peak-mountain with snowflake

Michelin CrossClimate Total Performance

Michelin CrossClimate Total Performance

Michelin CrossClimate Label

Michelin CrossClimate Label

Michelin CrossClimate

. Michelin CrossClimate

Zonder te veel in de techniek van de band te duiken komen de verbeterde eigenschappen door het gebruik van andere rubbersoorten en het speciale profiel in V vorm van de banden. Door de onderlaag te gebruiken van de Michelin Energy Saver + is de band erg energie zuinig. Door innovatie is het mogelijk om tot het wettelijk minimum de goede eigenschappen van de band te benutten. Er gaat een aardige tijd overheen voordat dat minimum bereikt is, want de levensduur is gemiddeld 45.000 kilometer

Na diverse presentaties over de prestaties van de band, welke al indrukwekkend klonken, was het tijd om de band zelf te testen.
We reden met een auto het dorpje uit de bergen in en direct merk je al dat de banden erg stil zijn. Het asfalt op de weg was niet zo goed, maar voor m’n gevoel reed de auto erg rustig op de CrossClimates. Op de weg reageren de banden hetzelfde als “normale” zomerbanden, maar als we een noodstop maken op de sneeuw in de bergen staan we redelijk snel stil. Bij terugkomst ruilen we de auto in voor andere auto’s uitgerust met vier verschillende soorten banden; Michelin Energy Saver + (best geteste zomerband) Goodyear Vector (meest representatieve vierseizoensband) Michelin Alpin 5 (best geteste winterband) en de nieuwe Michelin CrossClimate. Er word getest met de remweg op droog wegdek met verschillende snelheden, grip op nat wegdek door over een natte rotonde te rijden en gedrag in winterse omstandigheden, getest op een besneeuwde helling van 9%.

De remweg bij een snelheid 55 km/h is met de zomerbanden het kortst, kort gevolgd door de CrossClimates, iets langer doe je er over met de Goodyears en de remweg is het langst met de Alpins.

Vervolgens rijden we door naar de natte rotonde. De banden doen goed hun best en krijgen het lastig bij iets over de 30km/h. De winter- en vierseizoensband geven het snel op, maar wel na een goede waarschuwing dat ze niet harder willen. De zomerband geeft de waarschuwing bij 33 km/h en verliest het een kilometer hoger. De Crossclimates geven de waarschuwing op dezelfde snelheid, maar raken pas bij 38 km/h controleerbaar uit de baan.

Als laatste test is er de besneeuwde helling, de eerste keer testte ik dit met de zomerbanden. Het leek vrij eenvoudig om naar boven te komen, maar na een meter of twee stopte de klim doordat de banden geen grip meer konden vinden en de banden doorslipten op de sneeuw. Na de nooduitgang te hebben genomen en de auto vervangen werd door hetzelfde model maar dan met de CrossClimates.
Hiervan verwachte ik dat ze wel iets verder zouden komen dan de zomerbanden, maar niet tot bovenaan de de heuvel. Verrassend genoeg was het tegenovergestelde het geval. De banden hebben een fractie van een seconde moeten zoeken naar de grip om daarna eenvoudig naar boven te rijden. Hetzelfde was het geval met de winterbanden. De vierseizoensbanden kwamen ook bovenaan de heuvel, maar voelden minder stabiel aan en moesten langer zoeken naar de grip, ook tijdens de klim éénmaal.

De gepresenteerde cijfers zijn moeilijk te controleren, maar voor het gevoel komt het wel overeen met de uitgevoerde test. Ik kan aanraden om eens aan de nieuwe Michelin CrossClimate te denken als je aan nieuw rubber toe bent. De banden zijn gericht op de mensen die nu een heel jaar op zomer of winterbanden rijden. Voor rijders die nu elk half jaar wisselen tussen de zomer- en winterbanden zou dit ook een uitkomst zijn, tenzij je een erg sportieve rijder bent. Volgens de cijfers zijn de huidig te leveren (23 maten) banden goed voor 70% van de markt, de leverbare maten word later uitgebreid.

Share Button