Share Button

Eind mei kreeg ik de unieke kans een toer te maken met de Honda CR-V.
De Honda CR-V bestaat sinds 1996 en in 2011 werd, de huidige, vierde generatie gepresenteerd.

Het model waar ik in mocht rijden was de  2.2 i-DTEC AWD. Dit houd in dat er een 2.2 liter diesel onder de motorkap lag die alle 4 de wielen aandrijft.
Na een rondje gelopen te hebben om de auto, welke van buiten niet echt groot lijkt, ben ik ingestapt. Een soepele hoge instap zorgt ervoor dat je op de comfortabele zetels in de CR-V terecht komt. Hoe compact de auto er van buiten uit zag, is binnen niet terug te vinden. Alles is ruim, maar al het nodige binnen handbereik.
Tijd om maar eens te gaan rijden dan. De auto start soepel en de diesel is in het eenvoudige en ietwat saaie interieur bijna niet hoorbaar . Ik raak het ‘eco’ knopje aan om die functie in het begin uit te zetten, om later het verschil te merken. De 2.2 pakt het tempo gelijk op bij het beroeren van het gaspedaal. De auto spurt, bijna geruisloos, vooruit. De vierwielaandrijving word gedeactiveerd als de computer merkt dat tweewiel aandrijving ook voldoet, maar dat gaat ongemerkt. Wat voor mij nieuw is, is de start/stop functie. Hiervoor is wel een aanpassing in rijstijl nodig bij mij, maar alles is te leren. Het systeem word namelijk geactiveerd als de auto stil staan en de versnelling ontkoppeld is. De motor stopt dan te draaien, wat voor een brandstof besparing zorgt. Springt bijvoorbeeld het verkeerslicht op groen, duw je het koppelingspedaal in om de versnelling te kiezen en de motor wekt zichzelf in een fractie van een seconde weer tot leven.
Het verbruik en vele andere leuke weetjes over de auto zijn terug te vinden in de kilometerteller of het schermpje in de middenconsole. Je kan verschillende keuzes maken in de boordcomputer om zo alle informatie te zien. Je kan zelfs een foto erin laden om die als achtergrond te gebruiken!

Om het verschil te testen tussen de niet ‘eco’ stand en het economische rijden, heb ik het groene knopje ingedrukt. Het eerste wat je ziet is dat de verlichting rondom de tellers groen kleuren, een leuke reminder.
In de beschrijving die Honda geeft van de eco stand komen een paar dingen naar voren. Het optrekken zal geleidelijker gaan zodat er minder brandstof verbruikt word, de computer vangt fluctueren van het gaspedaal op zodat er stabieler gereden word en de overige functies worden economischer ingesteld. Een voorbeeld is de airco die de auto op een andere manier gaat koelen/verwarmen, zodat ook hierdoor brandstof bespaard word.
Geheel boven verwachting klopt dit alles. Het optrekken bij het vol induwen van het gaspedaal gaat niet meer voluit, maar geleidelijk en nog steeds snel. Als je ‘speelt’ met het gaspedaal door steeds iets harder en daarna iets zachter te gaan rijden word eruit gefilterd. Bij grote schommelingen geldt dit niet, maar dat heeft vast met de veiligheid te maken. Ook de airco en andere stroomverbruikers reageren anders, maar nog steeds op een wenselijke manier op de opdrachten die ik geef.

Je merkt in de bochten wel dat je met een hoge en redelijk grote auto onderweg bent. Het sturen gaat erg licht, wat prettig kan zijn in de drukke bebouwde kom. Wel helt de CR-V redelijk over in de snelle bochten, wat ik persoonlijk niet prettig vond. Het overzicht over de weg is, mede door de hogere zitpositie, erg goed. Bij het achteruit rijden komt er hulp van de camera en sensoren bij waardoor je precies weet hoe groot de auto is en waar obstakels zich bevinden. De bediening van de auto is erg eenvoudig en alles is binnen handbereik. Een leuke gadget was de extra binnenspiegel in het zonnebrilbakje die in de hemel verwerkt zit.

Al met al een fijne, ruime en overzichtelijke auto. Het voelt aan als een echte Honda. De opties die erop zitten zijn voldoende voor de doorsnee automobilist. Het vermogen is voor een lege auto veel, maar als de auto vol zit en eventueel met iets aan de trekhaak ruim voldoende. De CR-V heeft een pittige voorkant en speelse lijnen wat het leuk maakt er naar te kijken. De prijs is erg concurrerend, alleen niet erg aantrekkelijk in de bijtelling. Het verbruik heb ik zelf niet kunnen testen helaas, maar ik heb op de boordcomputer gelezen dat dit ongeveer 7,6 liter op 100km is (1L:13.2KM)

Exterieur: 7/10
Interieur: 6/10
Prijs: 8/10
Vermogen: 9/10
Verbruik: 7/10
Overall: 7/10

Voor meer foto’s:
http://flic.kr/s/aHsjGVJvck

Share Button