Share Button

Bij de nieuwe Mercedes C-klasse moet je goed kijken waar je mee te maken hebt, is het nu een C of toch een S. Als je niet echt een kenner bent lijken ze erg op elkaar. De styling is ongeveer het zelfde en de grote ster op de neus leid af van de rest van de details.
De details op de auto, zowel binnen als buiten zijn erg verfijnd. Alles is goed uitgevoerd en er is een ruime keuze om je Benz te personaliseren. Van het patroon in de grill, tot de plaatsing van de ster en van de kleur van de bekleding tot het ontwerp van de velgen.

De concurrentie gaat het lastig krijgen!

Ook het optiepakket is zeer uitgebreid, zoals we dat al van de Mercedes-Benz V-klasse kennen. Hoewel de “standaard” C350 al van veel opties voorzien is, kun je bijvoorbeeld een C180 helemaal naar wens maken binnen je budget. De standaard stoelen in de C350 zijn al lekker sportief. Met de knopjes op de deur, in de vorm van een stoel, kun je de stoel in bijna alle denkbare manieren instellen. Wat ik zelf altijd prettig vindt is dat je op lange ritten de zitting langer kan maken en zo nog comfort hebt. Vanuit de stoel kijk je de ruime cockpit in. De gereden versie had erg mooi donker hout, wat een beetje ruw was en je de nerf kon voelen. Dit in combinatie met het hoogglans zwart en de glimmende accenten ziet er zowel chique als sportief uit. De ruimte voorin en achterin is ruim voldoende. Hoewel de ruimte achterin wat word beperkt door de accu’s is er in de combi nog genoeg ruimte over voor de boodschappen, werkmateriaal of vakantieartikelen.

De accu’s geven extra vermogen aan de motor op een manier dat er niet een extra elektromotor nodig is. Dit scheelt naast ruimte ook gewicht. Hoewel de C een redelijk zware auto is (1840 kg) komt de C350 erg makkelijk van z’n plaats. De verbrandingsmotor werkt dan samen met het elektrische deel. Het is mogelijk om alleen elektrisch te rijden voor ongeveer 30 kilometer. Om de accu weer bij te laden kun je de charge modus inschakelen, hierdoor rijd je op benzine en laad de auto ondertussen de accu weer bij. Naast elektrisch of op brandstof rijden kun je ook kiezen voor hybride. In deze stand kiest de auto wat het meest voordelig rijd, zonder dat je er iets van merkt qua rijcomfort. Ook is er een sport en sport+ stand. Hierdoor gaat de luchtvering iets anders reageren en voelt de Mercedes sportiever aan. Erg fijn in de bocht, maar minder op klinkerweggetjes. Op het laatst genoemde is de comfortstand het prettigst. De diverse standen merk je ook in de automatische versnellingsbak, bij de eco stand schakelt de auto sneller dan bij de sportstand, waar de auto bijna tot het rode doorgaat voor de volgende versnelling word aangedaan. Wil je liever zelf schakelen kan dat onder andere met de flippers achter het stuur. Een combinatie van dit alles is in te stellen als “individual” instelling.

Voor de buitenkant zijn ook veel opties mogelijk. Waar wil je de ster, in de grille of op de motorkap. Welke luchthappers wil je? En kies je voor chrome? Dit alles is in pakketten verwerkt waar meerdere looks zijn samengevoegd. Aan de buitenkant lijkt de C-klasse erg op de S-klasse. De C350 is van buiten ook gelijk aan de reguliere C-klasses, op het klepje voor de stekker na. De lijnen zijn mooi getekend en de verlichtingsunits zijn indrukwekkend. Dat is niet alleen om hoe ze gevormd zijn, maar ook om wat er allemaal inzit. De xenon lampen, de knipperlichten en de dagrijlichten, alles is mooi vorm gegeven en past goed bij de Mercedes-Benz familie.

De C-klasse is een goede opvolger van het vorige model. Nog mooier, nog luxer en nog ruimer. De concurrentie gaat het lastig krijgen!
Een C rijd je al vanaf €35.795.

Exterieur: 9/10
Interieur: 8/10
Prijs: 6/10
Vermogen: 8/10
Verbruik: 7/10
Overall: 8/10

Mercedes-Benz C350 Plug-in Hybrid

Share Button