Share Button

Hoewel de grijze X5 niet beplakt was met schreeuwerige logo’s of stickers, kun je het ook niet een grijze muis noemen.
De diesel heeft een prachtige en indrukwekkende uitstraling en dat komt mede door het mooie familiegezicht van BMW.

Het familiegezicht

Om gelijk maar met het familiegezicht te beginnen. Achteraan de auto herken je meteen de grote achterlicht units. Bij deze M zitten er onderin de bumper ook nog eens dikke uitlaten die, ondanks het relatief lage verbruik, de uitlaatgassen de wereld inblazen. Vanaf de zijkant heb je een mooi zicht op de dubbelspaaks velgen die herkenbaar zijn voor de M versie van de X5. Bijzonder zijn de ventilatiegaten achter de voorwielen. In de racerij is dit om de banden te koelen, maar met de maximumsnelheden op de Nederlandse wegen zal dit niet zo snel nodig zijn.

Het frontaanzicht van de BMW X5 M50d

Het frontaanzicht van de BMW X5 M50d

Op de afbeelding is een gedeelte van de voorkant van de X5 te herkennen. De grote luchthappers onderin de bumper behoren bij de M versie, de ‘gewone’ versies hebben een vergelijkbare opening maar dan met een andere vorm in het midden. Dit geld niet voor de plug-in hybride, die heeft een opvallend andere voorkant. Om de breedte van de X5 te accentueren is er gekozen om de koplampunits aan de grille te plaatsen, om er zo één brede lijn vooraan van te maken.
Wat ik bijzonder vind aan de koplamp units is, de nog altijd aanwezige en steeds geëvolueerde, ronde ringen. Deze worden gebruikt als dagrijlichten. In deze ringen bevind zich de ledverlichting. Opgedeeld in, op de afbeelding, vier herkenbare gedeelten. Hierin is het dimlicht, grootlicht en bochtenverlichting geplaatst. Het grootlicht is uniek. Deze is te gebruiken als regulier groot licht door de hendel aan het stuur te bedienen als in elke andere auto. Ook is een automatische stand te kiezen. Wat er dan gebeurd opent een hele nieuwe wereld. De auto is slim genoeg om te kiezen wanneer het groot licht mogelijk is. Vaak word er gekozen voor een helder licht die wat de berm in schijnt en zo borden en aanwezige markeringen duidelijker maakt. Het beeld naar voren word zo al verbeterd zonder tegenliggers te verblinden. Op het moment dat er geen tegenliggers zijn gaat de verlichting op maximaal en heb je een perfect zich. Ik was altijd enthousiast over de moderne en heldere verlichting op de diverse Mercedessen, maar dat haalt het niet bij wat de X5 in huis heeft. Wanneer er toch een tegenligger gedetecteerd word, en dat is al op grote afstand, dimt de verlichting weer naar het eerder benoemde niveau.
Dit is een mooie ervaring en maakt ons nog nieuwsgieriger naar de laserverlichting. De laserverlichting is de volgende stap en is momenteel alleen leverbaar op de i8 en 7-serie als optie. Ik heb dit ook als tegenligger mogen ervaren. Hoewel de verlichting er heel helder uitziet als je aan komt rijden, verblind het niet.

Het interieur van de BMW X5 M50d

Het interieur van de BMW X5 M50d

Vanaf de buitenkant is de auto niet te besturen, dus stappen we in. Ook hier kan dat keyless, dus met de sleutel nog in je zak kan je zo instappen. Ook het starten van de auto kan op deze manier. Erg prettig. Eenmaal plaats genomen in de royale zetels kunnen we deze aanpassen naar onze wensen. Deze BMW heeft een uitgebreid keuzen menu met allemaal knopjes aan de zijkant van de stoel. Hoger en lager, meer of minder lendesteun en wat moet de hoek van de zitting zijn, (bijna) alles is mogelijk. Dan nog het stuur instellen, ook elektrisch met een knopje. Het entertainment systeem wijst voor zich en is vergelijkbaar met andere auto’s, zeker die van BMW. Extra handigheidje is de invoermethode. Naast het draaien aan de iDrive knop, kun je ook op de knop met je vinger schrijven en er zelfs tegen praten. Om te voorkomen dat je onbekende commando’s geeft voor de te kiezen mogelijkheden, is er op het scherm te zien wat je zoals kan inspreken. Het scherm is een erg breed scherm met een afmeting van 8,8 inch. Hierdoor is alles goed te zien en maakt een dubbel scherm tijdens de navigatiesessie erg makkelijk. Ook is er op dit scherm van alles te zien voor de opties die mogelijk zijn. Zo is de interieur verlichting aan te passen, de radio uitgebreid te bedienen en de auto “van boven” te zien tijdens het parkeren. Naast dit scherm zijn er nog 2 schermen.

Naast het afremmen en optrekken het sturen ook niet meer nodig.

Één daarvan is het scherm met de meters. De toerenteller, snelheidsmeter, temperatuurmeter en brandstofmeter zijn geprojecteerd in de M50d. het leuke hiervan is dat in de verschillende rijmodi de klokken en andere kleur krijgen. Voorbeelden hiervan zijn een blauwe kleur bij de eco stand en een rode in de sport stand. De M heeft 4 standen die elk hun specifieke eigenschappen hebben. In het midden van het scherm is de overige informatie beschikbaar. Een voorbeeld is de rijassistent. Dit zorgt ervoor dat er tijdens het rijden op de cruise control voldoende afstand word gehouden op de voorganger. Hoeveel afstand dat is kun je zelf instellen. De auto anticipeert goed op de medeweggebruikers en gaat niet ineens vol in de remmen als het niet nodig is. De auto leest als ware de gedragingen van de overige weggebruikers, zolang zij geen onvoorspelbare manoeuvres uitvoeren. Ook als de voorligger tot stilstand komt en daarna weer wegrijd gaat de X5 daar in mee. Sta je lang stil voor bijvoorbeeld een verkeerslicht, is slechts een kort tikje op het gaspedaal genoeg om de cruise control weer te activeren. In de file op de snelweg kun je de extra filefunctie activeren. Dit kan tot een snelheid van 60 km/h. Naast de standaard functie van de cruise control kan de auto zich dan ook binnen de lijntjes houden en is naast het afremmen en optrekken het sturen ook niet meer nodig. Ik raad je echter aan deze wel gewoon vast te houden.

Het derde scherm is het Head Up Display, oftewel HUD. Op de HUD is een combinatie van beide schermen te zien. Bij ons bericht van de BMW 5GT is er een afbeelding te zien hoe de HUD eruitziet. Het idee is hetzelfde, maar is de afgelopen jaren heeft de ontwikkeling niet stil gestaan en ziet er momenteel allemaal net iets gelikter uit. Op het scherm krijg je informatie van de navigatie, je snelheid, de ingestelde minimum afstand tot je voorligger en de maximumsnelheid. Dat laatste is stukken verbeterd ten opzichte van eerdere ervaringen. Ook matrixborden worden nu herkend en met onderborden heeft het systeem ook steeds minder last. Een voorbeeld zijn de borden waar je 120 mag tussen 06.00 en 19.00. De BMW herkend precies of je 120 of 130 mag rijden op het moment dat je er rijd. Zo zijn er nog veel meer verbeteringen die het systeem er prettig maken om naar te kijken.

Het interieur heeft veel ruimte. Naast de ruime zetels is er zowel voorin als achterin genoeg beenruimte. Ook in de kofferbak past aardig wat. De instap is zoals je kan verwachten bij dit type auto wat hoog, maar niet geheel onpraktisch.
De knopjes, roostertjes en schakelaartjes zitten allemaal op een te verwachten plaats. Hierdoor kun je, ookal is het je eerste ervaring met de auto, al gelijk alles blindelings vinden en bedienen.
Het rijden in deze auto geeft een veilig gevoel. Dat komt onder andere door de wat hogere zit, de robuuste uitstraling en de hoge kwaliteit afwerking. Al met al maakt deze BMW er veel indruk en ik vond het erg jammer om de sleutels van deze auto al weer te snel terug te moeten geven.

Exterieur: 7/10
Interieur: 9/10
Prijs: 6/10
Vermogen: 9/10
Verbruik: 8/10
Overall: 8/10

Share Button