Share Button

De BMW 3-serie is misschien niet de eerste auto waar je aan denkt als Zakelijke auto. Toch zie je, mede door fiscale voordelen, steeds vaker dat zakelijke rijders “kleiner” gaan rijden. Hoe bevalt deze 330e plug-in als leaseauto?

BMW 330e

Een beperkt aantal gelukkigen heeft eind december al de beschikking gekregen over BMW 330e waardoor zij slechts 7% bijtelling betalen. Met de huidige bijtelling regels heeft deze plug-in hybride in 2016 15% bijtelling. Als je deze plug-in vergelijkt met een BMW 320D Efficiënt Dynamics is hij in bijtelling toch nog een stuk voordeliger dan zijn diesel broer. Vooral omdat de aanschafprijzen van beide modellen niet eens zoveel verschillen, helemaal niet als je een automaat liefhebber bent (330e vanaf € 47.559 en de 320D EDE vanaf € 43.193). Voordeel is dat je met deze plug-in hybride de beschikking hebt over een hoop meer pk’s. De 330e beschikt over 252PK piekvermogen waar de 320D Efficiënt Dynamics het met een veel bescheidenere 163 pk moet doen.

Voor deze review hadden wij de beschikking over een BMW 330e Luxury Line High Executive met diverse extra opties. Hierdoor kwam het gereden model op ruim € 62.000. Daarvoor krijg je naast diverse gadgets ook heerlijke stoelen een lekker dik sportstuur en een groot navigatiescherm. Ook was de testauto uitgevoerd met head-up display die haarscherp de snelheid en navigatie aanwijzingen op de vooruit projecteert. Een handige optie die ervoor zorgt dat je continu je ogen op de weg kunt houden, ook als de navigatie op ‘stil’ staat.

Dikke M-Sport stuur

Het is zeker geen straf om in de 330e te rijden. Het dikke M-Sport stuur in onze testauto is lekker stevig en geeft je veel gevoel met de auto. Afhankelijk van de rij-modus reageert de auto fel of juist soepel op het gaspedaal.
Mede dankzij de hybride technologie is de auto heerlijk stil, bij 120 km/h maten wij een gemiddelde van 57,5 decibel dat voornamelijk werd veroorzaakt door bandengeruis.
Het onderstel van de auto is redelijk sportief geveerd. Hierdoor heb je veel gevoel met de wegligging maar voel je vooral kleine oneffenheden relatief goed zonder dat dit overigens storend wordt.

BMW 330e

BMW 330e

Laadvermogen

Zoals bij veel hybrides gaat ook bij de 3-serie de ruimte die het accupakket inneemt ten koste van de kofferruimte. De laadvloer is aanzienlijk verhoogd waardoor wij slechts één grote en één kleinere koffer mee konden nemen. De 3-serie hybride is, in tegenstelling tot de concurrentie van Volkswagen en Mercedes-Benz, niet in een station uitvoering te verkrijgen. Mocht je regelmatig veel bagage mee moeten nemen dan is deze auto zeker niet ideaal.

Zeker een aanrader

De BMW 330e Hybrid is een echte rijdersauto. Zeker met de extra opties is de 330e een heerlijke wagen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat hoor je weleens. Binnenin de auto heb je ruimte genoeg voor jezelf, maar ga je vaak met bagage wordt het toch een twijfel geval. Als je het geld te besteden hebt en graag een premium Duitser wil rijden, is dit zeker een aanrader.

BMW 330e

BMW 330e

Exterieur: 7/10
Interieur: 8/10
Prijs: 5/10
Vermogen: 9/10
Verbruik: 8/10
Overall: 8/10

Share Button