Share Button

Op de Rai in Amsterdam waren we al voorgesteld aan de nieuwe BMW 218 Active Tourer. Hier waren we zo enthousiast over dat we wel een stuk moesten schrijven over de nieuwe 2.
Het is niet alleen een nieuw model van de fabrikant uit Beieren, maar ze betreden met deze auto ook een nieuw segment voor BMW. Dit model is een directe concurrent voor onder andere de Volkswagen Golf Plus en de Mercedes-Benz B-klasse. De verkoopcijfers liggen hoger dan verwacht, waardoor dit model een echte schot in de roos is. We gaan er hopelijk veel van op de weg zien.

Letterlijk een gat in de markt!

Door de hoge instap en veel ruimte is het een echte familie auto. Een auto voor jonge gezinnen of opa, oma en de kleinkinderen. De naam Active Tourer verklapt ook al dat het een sportieve auto is. Een uitstapje met de mountainbike is ook snel geregeld. De achterste stoelen kunnen met een druk op de knop plat en zo komt er, in plaats van de al ruime 468 liter, 1510 liter bagageruimte beschikbaar. Achterin is er een vlakke laadvloer met daaronder nog een ruim opbergvak. Door de banden met noodloopeigenschappen kun je met een lekke band een klein stukje rijden, hierdoor is er geen reservewiel meer nodig en dat spaart ook weer ruimte uit.

De styling van dit model is ook echt weer BMW

In de cockpit zie je meteen dat je in een BMW rijd. Naast de hoge kwaliteit van de afwerking vind je alles wat bij BMW hoort. Dit zijn onder andere de comfortabele stoelen, iDrive, fijne besturing en de ruimte. Met je handen op het stuur kun je bijna de hele auto bedienen en dat maakt het rijden nog eenvoudiger. Het enige minpunt in de gereden 218 is dat de boordcomputer tussen de klokken in het dashboard weinig informatie gaven. Een oplossing hiervoor is de Head Up Display (HUD) zoals al eerder beschreven bij de 5GT. Ook andere opties zijn mogelijk zoals keyless entree, automatische achterklep, panoramadak en zelfs een grotere brandstoftank.
Je zit iets hoger in deze auto, wat je normaal bij dit soort auto’s erg goed voelt door het glijden in de stoel in de bocht, het overhellen en de zitpositie in de auto. De BMW heeft hier geen last van en is erg comfortabel, een precies gevoel is moeilijk te omschrijven, maar echt een aanrader. Het sportieve element komt van het onderstel en motorisering. Deze deelt de 218 met de andere 1- & 2-Series en de Mini Cooper. De motor van de 218 is een 1.5 liter driecilinder met dubbele turbo welke 100kw/136pk produceert. Het verbruik ligt ongeveer op 1 liter benzine op 20 kilometer. De gereden versie met automaat had drie rijmodi: Eco, Normaal en Sport. De namen spreken voor zich. Een grappige feature van de Eco stand is dat er word getoond hoeveel kilometer extra je kan rijden op een tank door economisch te rijden. Ook na het schakelen tussen de modi blijven de bespaarde kilometers in het geheugen staan.

Van buiten lijkt de auto compacter dan hij, zoals hierboven beschreven, van binnen is. Toch is het parkeren van de auto erg eenvoudig, de achteruitrijd sensoren zijn niet eens nodig. Dat komt omdat de auto erg overzichtelijk is en erg kleine dode hoeken heeft. Je weet precies waar de wielen zich bevinden, want deze zitten bijna op de hoeken van de auto. De styling van dit model is ook echt weer BMW met de herkenningspunten van de nieren, propeller en lichtunits. De deuren zijn ruim genoeg om comfortabel in te stappen zonder een te grote opening te hebben voor krappe parkeerplaatsen.
Al met al een model wat het nu al erg goed doet. Niet alleen qua verkoopcijfers, maar ook wat betreft de indrukken die het bij ons achterlaat. Letterlijk een gat in de markt!

Verkrijgbaar vanaf €29.850,00 bij uw BMW dealer

Exterieur: 8/10
Interieur: 7/10
Prijs: 7/10
Vermogen: 7/10
Verbruik: 8/10
Overall: 7/10

ERROR: BAD API KEY OR FLICKR API CALL
Share Button