Share Button

Een echt zakelijke auto, dat kun je de Audi A6 wel noemen. Maar ook voor de vrije tijd is het een leuk vervoersmiddel met veel ruimte.

Als je op de auto komt aflopen zie je een fris model. Hoewel veel van de zakelijke rijders het saaie grijs of zwart voor het exterieur kiest, zit er toch iets uitdagends aan. Zou het komen door de mooie lijnen of de nog mooiere en duidelijke verlichting komen? Ik denk dat het vooral de combinatie is. De auto doet van buiten groot aan en dat is van binnen niet veel anders. Een erg ruim opgezette auto met veel opbergmogelijkheden. De A6 die ik meekreeg was een avant, achterin dus ook veel ruimte. Voor de passagiers is dit ook een prettige auto, want de benen kun je ook achterin goed kwijt. Op de bestuurdersstoel heb je goed overzicht, zowel binnen als buiten de auto. Een dode hoek heb je bij elke auto, maar bij de A6 is die kleiner dan verwacht. Mocht je een deel toch niet kunnen zien zijn er veel technische snufjes die je een handje kunnen helpen.

De techniek is ook een leuk onderdeel van de auto. Er zijn veel mogelijkheden aan boord. Het leukste vond ik een touchpad naast de versnellingspook, welke multifunctioneel is. Je kan er, naast de radio, ook de telefoon er mee bedienen, maar het heeft ook handschriftherkenning. Met dat laatste kun je opschrijven waar je heen wilt en de navigatie neemt het over. Ook is dit de eerste auto waarmee is rijd met ‘flippers’ aan het stuur. Een leuke gadget waarmee ik wel vaker wil rijden. De ‘flippers’ zijn verbonden aan de automatische versnelling die 8(!) verzetten heeft. Deze kan in de reguliere Drive alsmede in de Sport stand gezet worden, waarmee ook het karakter word beschreven. De Drive is comfortabel en draait laag in de toeren, bij 130 km/h slecht 1900 rpm. De Sport is iets opgefokter, hoger in de toeren en schakelt erg snel terug als je gas geeft.

In deze A6 ligt slechts een 2.0TFSI en met ruim 1700 kilo leeggewicht verwacht je niet snel te zijn. Het tegendeel is waar en in minder dan 7 seconden staat de teller al op 100km/h, voor je gevoel gaat het nog sneller. Een prima vermogen dus en bij normaal gebruik kom je best ver op een tank benzine.
Toch is dat laatste wel een beetje jammer. Als je iets vaker op een rit kon tanken, was je iets vaker verlost van de harde stoelen. Normaal zijn hardere stoelen geen probleem, ze bieden dan ook meer steun. Op lange ritten zijn de stoelen in de A6 toch iets te hard om comfortabel te zijn.

Met 152 gram CO2 uitstoot per kilometer komt de bijtelling uit op 25%, het gereden model was iets over de €70.000. Een redelijk salaris is dus wel een vereiste. Voor mij als student niet reëel, dus ging de Audi op het eind van de dag maar weer terug naar de eigenaar…

Exterieur: 8/10
Interieur: 8/10
Prijs: 6/10
Vermogen: 9/10
Verbruik: 7/10
Overall: 8/10

Share Button