Share Button

De Audi A4, een topper op de (lease)markt en vaak te zien op de weg. Ze hebben nu het nieuwste model geïntroduceerd en daar hebben we 24 uur mee gereden.

Steeds meer merken hebben een beeldscherm in plaats van de ouderwetse klokken in het dashboard.
Bij heel veel kun je de kleuren van de geprojecteerde klokken aanpassen, al dan niet door middel van het wijzigen van de rijmodus.
Enkele schermen kun je al aanpassen of je de toerenteller groter of kleiner wil, of een andere layout van de klokken.

Wat Audi nu heeft gedaan bij de nieuwste modellen, waaronder de TT, R8 en deze A4, is wel heel bijzonder. Je kan de grootte van de weergave op het scherm wijzigen. Vooral bij de navigatie is dat handig. Je verkleind de weergave van de toerenteller en snelheidsmeter in het scherm waardoor deze minder ruimte innemen op de kaart van de navigatie. Op enkele locaties word de kaart ook in een 3D weergave weergegeven. Zo kun je zien tussen welke gebouwen je rijd en niet alleen maar een locatie op de kaart. Helaas was dat in de gereden regio nog niet beschikbaar en was al het landschap vlak. Het scherm is eenvoudig te bedienen vanaf het stuur en op deze manier heb je alles binnen handbereik. Het instellen van de navigatie gebeurd nog wel via het scherm in de middenconsole.
De schermwijziging kan ook bij de andere menuonderdelen naast de navigatie. Zo kun je onder andere ook uitgebreider naar de rijgegevens kijken tijdens het rijden. Audi noemt dit Virtual Cockpit. Op de goedkoopste uitvoeringen zit dit niet standaard op de auto, maar is met een kleine bijbetaling wel op de optie lijst aan te vinken.

Entertain-Me-ent

In de middenconsole zit ook een scherm. Dit is het hoofdscherm en vanuit deze locatie kun je de navigatie activeren, de instellingen van de auto aanpassen, je telefoon connecten en het hele entertainment gedeelte besturen. En dat entertainment gedeelte is erg uitgebreid. De gereden A4 had de beschikking over een DVD speler, SD kaartjes, een aux ingang, USB ingang en Bluetooth. Daarnaast ook nog de reguliere mogelijkheden om radiozenders te vinden. Genoeg mogelijkheden dus om muziek te luisteren of een filmpje te kijken. Ook is het mogelijk om via de gekoppelde telefoon de auto met het internet te verbinden om de opties voor het entertainment nog verder uit te breiden. Het geluid in de auto is goed en het beeld redelijk groot. Tijdens het rijden is een film kijken niet aan te raden, maar tijdens een stop op de parkeerplaats is het een leuk tijdverdrijf. Het scherm is onafhankelijk van de Virtual Cockpit te gebruiken, als de de navigatie gebruikt op het scherm voor je, kan je gerust wat anders op het grote scherm doen. Alles op scherm is eenvoudig te bedienen middels de knop op het console tussen stoelen. Met de versnellingspook van de automaat als ondersteuning voor je pols kun je eenvoudig de draaiknop en de knoppen daaromheen besturen. Op de knop is het ook mogelijk te schrijven om zo de invoer in het navigatiesysteem makkelijker te maken. Het geheel is mooi afgewerkt in een donkere kleur, wat perfect past bij het zwarte interieur.

Virtual Cockpit groot Virtual Cockpit klein

Verder is het interieur netjes, alles is overzichtelijk opgeruimd op de plaatsen waar je het verwacht. Op het stuur de bediening voor het scherm, de telefoon en het entertainment systeem. Tussen het hoofdscherm en de besturing daarvan tussen de stoelen vind je de knoppen voor het start/stop systeem, de parkeersensoren en de parkeerhulp. Het systeem van de parkeerhulp is een zelfde soort idee als in de eerder gereden Talisman van Renault. Het werkt mooi en een lege plek is snel gevonden. Knipperlicht aan en opletten op de instructies van het scherm. De A4 doet de rest. Wat me wel opvalt is dat de auto ruime marges aanhoud aan alle kanten, waardoor een keer of twee extra steken al snel nodig is.

Een stukje hoger is de climate control te vinden. Erg bijzonder zijn de knoppen, vooral in de Audi TT, waar deze ook nog eens op de ventilatieroosters bevestigd zitten. In de A4 zijn deze verwerkt naast het scherm met de keuze waar en op welke manier de lucht verplaatst word. De knoppen geven de temperatuur aan op een unieke manier.

Tijdens het rijden is de auto wel erg stil te noemen. Het windgeruis is minimaal door slimme stroomlijnen en aangepaste onderdelen voor een betere luchtweerstand. Een voorbeeld hiervoor waardoor er minder rijwind te horen is, is de locatie van de spiegels. Eerder zaten deze vast aan de driehoek bij het raam, waar ze nu op de deur gemonteerd zijn. Dit zorgt voor een betere “flow”. Ook is de gereden diesel stil, behalve als deze even goed aangespoord word, dan hoor je wel het dieselgeluid. Bij gewoon gebruik komt dit weinig voor.
Verder zijn de stoelen prettig, de houding goed en al het nodige binnen handbereik. De auto is verder goed geveerd. De gereden versie heeft geen adaptief onderstel en dat is op de klinkerweggetjes wel jammer, daar word je even goed geschud. Daarbuiten kun je comfortabel rijden en sportief door de bochten is ook niet vervelend. Lange afstanden mogen in de nieuwe A4 geen probleem vormen.

Dynamisch de weg wijzen

De buitenkant ziet er ook weer strak uit. Het herkenbare front is weer wat gewijzigd ten opzichte van het vorige model, met andere andere de LED verlichting. De zijkanten dan met de wijziging van de spiegellocatie en nieuwe soort handgrepen. De achterkant heeft nog de grootste wijziging. Het is allemaal meer een geheel geworden en dat staat de A4 goed. Wat nog steeds bijzonder is, ook al is het steeds vaker op de weg te zien, is het dynamische knipperlicht. Het knipperlicht licht dan niet ineens op, maar gaat van binnen naar buiten aan. Zo “wijst” de Audi aan welke kant deze op gaat.

De achterkant van de A4

De achterkant van de A4

Voor kofferruimte is de Avant een betere optie. De gereden Limousine heeft wel een diepe ruimte, maar niet echt een hoge ruimte. Hierdoor is het meenemen van grote bagage niet echt handig. Ruimte in de auto is wel erg veel aanwezig. Je kan de benen goed kwijt, ook achterin. De daklijn loopt wel wat af, achterin merk je dat wel als je wat langer bent.
Het formaat aan de buitenkant is erg prettig. Het is een grote auto, maar past perfect in de parkeervakken. Mocht je dat niet lukken, kun je altijd nog de parkeerhulp om assistentie vragen.

De gereden A4 had een 2.0 TDI onder de motorkap. Deze motor is leverbaar in zowel 150 als 190 pk. Wij hadden de 190 pk uitvoering mee met 400 NM en dat is een lekker vermogen om mee te rijden. Vlot optrekken, een goed vermogen om op de snelweg even wat sneller in te halen. Ook rustig “cruisen” en zuinig rijden zijn kenmerken die bij de 2.0 passen.
Na een rit met wat snelweg, een stuk buiten de bebouwde kom en redelijk wat kilometers in de bebouwde kom stond de teller op 4.8 liter op 100 kilometer. Iets ongunstiger dan de fabrieksopgave, maar de rit was zoals een alledaagse rit is en niet extreem zuinig.
Naast de 2.0 is er ook nog de 3 liter diesel, een 1.4 TFSI en 2.0 TFSI. Een 3.0 TFSI is ook beschikbaar, maar dan ga je naar de S4. Daarnaast is er nog de keuze uit handgeschakeld of automaat, al dan niet met een vierwielaandrijving.

Audi heeft weer een mooi model neergezet met de nieuwste technieken aan boord die momenteel beschikbaar zijn. De standaard Audi heeft een goede vanafprijs, namelijk €35.770. Dat is net iets onder de prijs van een basis 3 serie van BMW of de C-klasse van Mercedes-Benz. De eerde genoemde opties maken de prijs wel hoger, maar dat maakt de A4 ook completer.

Exterieur: 7/10
Interieur: 7/10
Prijs: 7/10
Vermogen: 7/10
Verbruik: 7/10
Overall: 7/10

Share Button