Share Button

We konden op de IAA in Frankfurt kennis maken met veel nieuwe modellen, waarvan een groot deel de première had. De mooiste hiervan is de nieuwe Alfa Romeo.
Kenners noemen het al de BMW M3 en Mercedes-Benz C63 AMG killer. Als snelste in haar klasse over de Nürburgring en indrukwekkende prestaties.
Het gaat natuurlijk over de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.

Bij de persconferentie vertelde Harald J. Wester ons over het nieuwste model van de Italianen.
De Quadrifolgio is een klavertje vier met geschiedenis binnen Alfa Romeo. Toen één van de coureurs het aannam als geluksymbool won hij de volgende races. Bij een volgende race had hij geen tijd meer om het klavertje vier meer op de auto te schilderen en ging van start zonder het symbool. Helaas is hij in die race dodelijk verongelukt en werd het klavertje vier een symbool voor de racemodellen van Alfa Romeo. Dat dit een sportief model is, kun je aan de voorkant al zien, de carbon splitter verzorgt de downforce en beweegt zich met mee met gewenste rijgedrag van de auto. Doordat de splitter zich beweegt word de luchtstroom beïnvloed en gaat de luchtstroom meer of minder onder de auto door.

Front Active Aerodynamic Splitter

Front Active Aerodynamic Splitter

Optimale gewichtsverhouding van 2,99 kilogram op 1 Pk

Een perfecte 50/50 gewichtsverdeling zocht voor een fijn rijgedrag. Samen met de speciale ophanging, Alfalink genaamd, word de auto goed op de weg gehouden en doet precies wat van de Guilia verwacht word. Door de speciale torqvectoring is er ook een nieuwe manier van stabilisatie. Door niet een wiel af te remmen in de bocht, maar juist meer vermogen naar het andere wiel te sturen komt de auto sneller de bocht door.
Door een speciaal remsysteem te monteren op de Quadrifoglio reageren de remmen sneller op het pedaal en is de remweg van 100km/h naar 0km/h slechts 32 meter.
Andersom is de 0-100 in slechts 3.9 seconden geklaard. Zo snel hoort normaal alleen bij de premium Italianen, die dat zelfs nog niet allemaal redden.
De kracht word gehaald uit de V6 met twee turbo’s. Zij zorgen voor 510pk en ongeveer 600nm. Dhr. Wester zegt zelfs dat er op de Giulia geen turbogat zit!
Om zuinig te rijden word een deel van de cilinders uitgeschakeld als ze niet nodig zijn. Hierdoor haalt de Giulia 100 kilometer met slechts 8.5 liter brandstof. Dat is bijna 1:12.
Door speciale materialen te gebruiken blijft de auto relatief licht en is er een optimale gewichtsverhouding van 2,99 kilogram op 1 Pk. Er zijn niet veel modellen in dit segment die dat na doen.

De auto ziet er erg sportief uit en de statistieken laten dat ook aan ons zien. Hopelijk kunnen we ook snel de rijervaring uit eerste hand met jullie delen!

De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is leverbaar vanaf €108.000, de gewone Alfa Romeo Giulia, dus zonder Quadrifoglio, word geïntroduceerd op de beurs van Genève.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Share Button